Wednesday, August 7, 2019

7th day in spoken Sanskrit

Daily practice 2hour and sanskrit talk in days
            *सप्तमदिवसः*
१) विशेषणविशेष्ययोः समान-विभक्तित्वं प्रयोगः
 
      पु.लिंग 
*उत्तमं बालकं* पृच्छतु ।
*चतुरं शिक्षकं* पश्यतु ।
*सुन्दरं नायकं* वदतु  ।       (२या विभक्ति) 

*उत्तमेन बालकेन* सह पठतु 
*चतुरेण शिक्षकेण* साकं गच्छतु 
*सुन्दरेण नायकेन* समं भ्रमतु      (३या विभक्ति) 

*उत्तमस्य नायकस्य* चित्रम् 
*चतुरस्य शिक्षकस्य* पुस्तकम् 
*सुन्दरस्य नायकस्य* गृहम्          (६ष्ठी विभक्ति) 

      स्त्रीलिंग 
*उत्तमां बालिकां* वदतु      (२याविभक्ति)
*उत्तमया बालिकया* सह पठामि   (३या) 
*उत्तमायाः बालिकायाः* नाम प्रियंका (६ष्ठी)

      न.लिंग 
*उतमं फलं* खादतु     (२या)
*ऊत्तमेन फलेन* शक्त्याः वृद्धिः भवति (३या)
*उत्तमस्य फलस्य* नाम आम्रफलम् (६ष्ठी)

२) क्त्वा-तुमुन परिवर्तनम् 

रामः बिद्यालयं *गत्वा* पाठं पठति     (गम्+त्वा=गत्वा) 
रामः पाठं *पठितुं* बिद्यालयं गच्छति  (पठ्+तुमुन्=पठितुम्) 

३) वर्हिः/अन्ते 
विद्यालयस्य *वर्हिः* उद्यानम् अस्ति 
विद्यालयस्य *अन्ते* प्रकोष्ठः अस्ति 

४) रिक्तम्/पूर्ण्णम् 
प्रकोष्टः *रिक्तम्* अस्ति 
विद्यालयः *पूर्णम्* अस्ति 

५) इतोऽपि—*इतोऽपि* जलम् आवश्यकम् ? 

६) इत्युक्ते--गोलाप-नगरीम् *इत्युक्ते* जयपुरम् 

७) चेत्/नो चेत् 
       धनम् अस्ति *चेत्* दानं करोतु 
       जलम् अस्ति *चेत्* वस्त्रं प्रक्षालयतु 

     अवकाशः अस्ति चेत् गृहं आगच्छतु *नो चेत्* मास्तु
     भवान् तत्र समयेन गच्छति चेत् यानं लभ्यते *नो चेत्* न लभ्यते 
                                  
                समाप्तम् 
         निर्देशानुसारं पठतु 

 sunil kumar panigrahi 
7787977820

No comments:

Post a Comment