Friday, May 29, 2020

Yagna- space to be given by whom

*षड्विंश ब्राह्मणम् ३.३.६-९*
ऐसा नहीं होने पर वचन का प्रकार (क्या कहना है) यह बताता है:-
If such does not happen, what should be told? Same is stated:-
*न चेत्तस्मै दद्याद्यदहं देवयजनं वेद तस्मिंस्त्वा वृश्चानीत्येनं ब्रूयात् |६|*
इस प्रार्थना करने वाले यजमान के लिए यदि वह राजा देवयजन (यज्ञ) के लिए (भूमि) नहीं देता है तो 'जिस देवयजन को मैं जानता हूँ, किसी अन्य (राजा को) कहता हूँ, उस स्थान (अन्य राजा के) देश से तुम को अलग कर देता हूँ' ऐसा (उस प्रथम राजा, जिसने भूमि नहीं दी है, उसे) कहे|
If the 'Kshatriya' (ruler of the area) does not yield any land to the applicant performer of 'Yajna' he (the ruler who has denied land) should be told,- 'I separate you from that place (kingdom) which I beg from some other ruler (of a different place), for the 'Yajna' and get it from such another ruler.
जैसा (ऊपर कहा गया है) इसकी प्रशंसा करता है:-
Whatever has been stated above, is praised:- 
*अग्निर्वाव तद्देवयजनं भूमिर्वाव तद्देवयजनमापो वाव तद्देवयजनं श्रद्धा वाव तद्देवयजनम् | एतेषु ह* *वा एनं देवयजनेष्वावृश्चत्यथो हार्तिमेवापौरुषेयीं नेति |७|*
यह देवयजन (यज्ञ) अग्नि ही है| यह देवयजन (यज्ञ) भूमि ही है| यह देवयजन (यज्ञ) जल ही है| यह देवयजन (यज्ञ) श्रद्धा ही है| इनमे से, अग्नि, भूमि, जल एवं श्रद्धा आदि के रूप देवयजन (यज्ञ) से, इस (यज्ञ के लिए भूमि नहीं देने वाले राजा को अलग कर देता है| इस तरह से इस अपौरुषेय (दैवी, ईश्वरकृत) विपत्ति (दुःख) उस राजा को प्राप्त होता (ले जाता) है| इसलिए राजा को देवयजन के लिए मांगे जाने पर (भूमि) दे देनी चाहिए, मना नहीं करना चाहिए|
'This 'Yajna' is the very Fire. 'This 'Yajna' is the very earth. 'This 'Yajna' is the very water. 'This 'Yajna' is the very faith. Thus does he (the performer of the 'Yajna' separates (dissociates) the ruler, who has refused to provide land for the 'Yajna', from the 'Yajna' that is in the form of Fire, earth, water and faith. This takes such a ruler (who denied land for 'Yajna') towards a calamity originated from act of God. Hence no ruler should deny land for the purpose of conduct of a 'Yajna'.
 इस तरह से राजा को देवयजन (यज्ञ) के लिए (भूमि) की प्रार्थना के अनंतर ऐसी ही प्रार्थना ऋत्विजों के लिए भी दिखाता है:-
After making such requests, for the grant of land for conduct of 'Yajna' to the ruler, requests to the priests, in the same way, for conduct of 'Yajna' are stated:-
*अथ तत एत्यर्त्विजो देवयजनं याचेत् |८|*
अब क्षत्रिय (राजा) से देवयजन (यज्ञ) के लिए भूमि की प्रार्थना के अनंतर ऋत्विजों (होता आदि) से देवयजन (यज्ञ) की यजमान याचना करे|
After making a request to the 'Kshatriya' (ruler) for grant of land for the conduct of 'Yajna', the performer of 'Yajna' should make similar prayers to the priests, for the (participation in) 'Yajna'. 
इसे कैसे करना है, यह बताता है:-
How is this (request) to be made? Same is stated:-
*अग्निर्मे होता | स मे देवयजनं ददातु | होतर्देवयजनं मे देहीत्युच्चैः | आदित्यो मेऽध्वर्युः | स मे* *देवयजनं ददातु | अध्वर्यो देवयजनं मे देहीत्युच्चैः | चन्द्रमा मे ब्रह्मा | स मे देवयजनं ददातु | ब्रह्मन्* *देवयजनं मे देहीत्युच्चैः | पर्जन्यो म उद्गाता | स मे देवयजनं ददातु | उद्गातर्देवयजनं मे देहीत्युच्चैः* *| आकाशो मे सदस्यः | स मे देवयजनं ददातु | सदस्य देवयजनं मे देहीत्युच्चैः | आपो मे होत्राशंसिनः* *| ते मे देवयजनं ददतु | होत्राशंसिनो देवयजनं मे दत्तेत्युच्चैः | रश्मयो मे चमसाध्वर्यवः | ते मे* *देवयजनं ददातु | चमसाध्वर्यवो देवयजनं मे दत्तेत्युच्चैः |९|*
'यह अग्नि ही मेरा होता है| यह अग्नि के रूप में होता मुझे देवयजन (यज्ञ) दे' इसे उपांशु (मन में ही, जो अन्य को सुनाई नहीं दे) कहकर (प्रत्यक्ष में) 'हे होता! मुझे देवयजन (यज्ञ) दो' इसे उच्च स्वर में कहे| 'यह आदित्य (सूर्य) ही मेरा अध्वर्यु है| यह आदित्य के रूप में अध्वर्यु मुझे देवयजन (यज्ञ) दे' इसे उपांशु (मन में ही, जो अन्य को सुनाई नहीं दे) कहकर (प्रत्यक्ष में) 'हे अध्वर्यु! मुझे देवयजन (यज्ञ) दो' इसे उच्च स्वर में कहे| 'यह चन्द्रमा ही मेरा ब्रह्मा है| यह चन्द्रमा के रूप में ब्रह्मा मुझे देवयजन (यज्ञ) दे' इसे उपांशु (मन में ही, जो अन्य को सुनाई नहीं दे) कहकर (प्रत्यक्ष में) 'हे ब्रह्मा! मुझे देवयजन (यज्ञ) दो' इसे उच्च स्वर में कहे| 'यह पर्जन्य (बरसने को उत्सुक मेघ) ही मेरा उद्गाता है| यह पर्जन्य के रूप में उद्गाता मुझे देवयजन (यज्ञ) दे' इसे उपांशु (मन में ही, जो अन्य को सुनाई नहीं दे) कहकर (प्रत्यक्ष में) 'हे उद्गाता! मुझे देवयजन (यज्ञ) दो' इसे उच्च स्वर में कहे| 'यह आकाश ही मेरा सदस्य है| यह आकाश के रूप में सदस्य मुझे देवयजन (यज्ञ) दे' इसे उपांशु (मन में ही, जो अन्य को सुनाई नहीं दे) कहकर (प्रत्यक्ष में) 'हे सदस्य! मुझे देवयजन (यज्ञ) दो' इसे उच्च स्वर में कहे| 'यह जल ही मेरे होत्राशंसिन हैं| यह जल के रूप में होत्राशंसिन मुझे देवयजन (यज्ञ) दें' इसे उपांशु (मन में ही, जो अन्य को सुनाई नहीं दे) कहकर (प्रत्यक्ष में) 'हे होत्राशंसिनो! मुझे देवयजन (यज्ञ) दो' इसे उच्च स्वर में कहे|| 'यह (सूर्य) की किरणें ही मेरे चमसाध्वर्यु हैं| यह सूर्य की किरणों के रूप में चमसाध्वर्यु मुझे देवयजन (यज्ञ) दें' इसे उपांशु (मन में ही, जो अन्य को सुनाई नहीं दे) कहकर (प्रत्यक्ष में) 'हे चमसाध्वर्युओ! मुझे देवयजन (यज्ञ) दो' इसे उच्च स्वर में कहे|  
'This deity of Fire is my 'Hota' (first priest of 'Rigveda'). This 'Hota' (in the form of deity of Fire) may grant me the 'Yajna', the performer of 'Yajna' should say this in his mind (in low tone so that none can hear it. Then he should speak this (loudly), 'O 'Hota'! Provide me the 'Yajna' (participate in my 'Yajna'). 'This deity of Sun is my 'Adhwaryu' (first priest of 'Yajurveda'). This 'Adhwaryu' (in the form of deity of Sun) may grant me the 'Yajna', the performer of 'Yajna' should say this in his mind (in low tone so that none can hear it. Then he should speak this (loudly), 'O 'Adhwaryu'! Provide me the 'Yajna' (participate in my 'Yajna'). 'This deity of Moon is my 'Brahma' (first priest of 'Atharvaveda'). This 'Brahma' (in the form of deity of Moon) may grant me the 'Yajna', the performer of 'Yajna' should say this in his mind (in low tone so that none can hear it. Then he should speak this (loudly), 'O 'Brahma'! Provide me the 'Yajna' (participate in my 'Yajna'). 'This deity of 'Parjanya' (rain bearing cloud)  is my 'Udgata' (first priest of 'Samaveda'). This 'Udgata' (in the form of deity of 'Parjanya') may grant me the 'Yajna', the performer of 'Yajna' should say this in his mind (in low tone so that none can hear it. Then he should speak this (loudly), 'O 'Udgata'! Provide me the 'Yajna' (participate in my 'Yajna'). 'This deity of Sky is my 'Sadasya' (seventeenth priest). This 'Sadasya' (in the form of deity of Sky) may grant me the 'Yajna', the performer of 'Yajna' should say this in his mind (in low tone so that none can hear it. Then he should speak this (loudly), 'O 'Sadasya'! Provide me the 'Yajna' (participate in my 'Yajna'). 'This deity of water are my 'Hotrashansin' (priests other than first priests  of four 'Vedas'). These 'Hotrashansin' (in the form of deity of water) may grant me the 'Yajna', the performer of 'Yajna' should say this in his mind (in low tone so that none can hear it. Then he should speak this (loudly), 'O 'Hotrashansin'! Provide me the 'Yajna' (participate in my 'Yajna'). 'This deity of Sun-rays are my 'Chamasadhwaryu' (fourth priest of 'Yajurveda'). These 'Chamasadhwaryu' (in the form of deity of Sun-rays) may grant me the 'Yajna', the performer of 'Yajna' should say this in his mind (in low tone so that none can hear it. Then he should speak this (loudly), 'O 'Chamasadhwaryu'! Provide me the 'Yajna' (participate in my 'Yajna').

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