*पञ्चविंश ब्राह्मण १६.१२.६-९*
अब इस यज्ञ के अधिकारी को कहता है:-
Eligibility for this 'Yajna' is stated now:-
*स्वर्गकामो यजेत |६|*
स्वर्ग जाने की इच्छा रखने वाले व्यक्ति को यह यज्ञ करना चाहिए|
A person desirous of ascension to paradise should perform this 'Yajna'.
अब इस यज्ञ को स्वर्ग (जाने) का साधन होना सिद्ध करता है:-
This 'Yajna' is proved, now, as a mean to ascension to paradise:-
*बृहतीं सम्पद्यते बृहत्या वै देवाः स्वर्गं लोकमायन् स्वर्गमेवैतेन लोकमाप्नोति |७|*
यह यज्ञ अग्निष्टोम संस्था का है, इसलिए इसमें बारह स्तोत्र होते हैं| इन सभी (बारह) स्तोत्रों में त्रिवृद स्तोम ही होता है| इस तरह से प्रति स्तोत्र में नौ की संख्या में स्तोत्रीय ऋचाएं होने से बारह स्तोत्रों में एक सौ आठ स्तोत्रीय ऋचाएं हो जाती हैं| बृहती छन्द छत्तीस अक्षर का होता है| इस तरह से इस एक सौ आठ स्तोत्रीयों की संख्या को बृहती छन्द के छत्तीस अक्षरों की संख्या से विभाजित करने से तीन बृहती छन्द हो जाते हैं| इस तरह से यह एक दिन का (यज्ञ के रूप में) बृहती छन्द सम्पन्न होता है| बृहती छन्द के साधन से देवता लोग पहले समय में स्वर्ग लोक को गए थे| इसलिए (आज भी) बृहती छन्द के द्वारा मनुष्य स्वर्ग लोक को (ही) प्राप्त कर लेता है| (तुलनार्थ पञ्चविंश ब्राह्मण ७.४.२, शतपथ ब्राह्मण ३.५.१.९)|
This 'Yajna' belongs to a rite of 'Agnishtoma' rites, hence it has twelve hymns in it. 'Trivrida' (of nine verses) laud is sung in all of these (twelve) hymns. Thus these come to a hundred and eight laudatory verses, due to twelve hymns with nine laudatory verses in each (hymn). Metre of 'Brihati' is composed of thirty-six syllables. Thus do we get three metres in 'Brihati', by dividing this number of one hundred and eight (laudatory verses) with thirty-six (number of syllables in metre of 'Brihati'. Thus does this metre of 'Brihati' get accomplished in the form of this 'Yajna' of one day duration. Deities had ascended to paradise, during ancient days, with the mean of this metre of 'Brihati'. Hence a person, even nowadays, is able to ascend to paradise, through this metre of 'Brihati'. (Refer to 'Panchavimsha Brahmanam' 6.2.2, 'Shatpath Brahmanam' 3.5.1.9,for comparison).
अब इस यज्ञ के अन्य अधिकारी को कहता है:-
Another eligibility for this 'Yajna' is stated now:-
*पशुकामो यजेत |८|*
पशुओं की इच्छा रखने वाले व्यक्ति को यह यज्ञ करना चाहिए|
A person desirous of having (abundance of) animals should perform this 'Yajna'.
अब इस यज्ञ के पशुओं को प्राप्ति के साधन होने को सिद्ध करता है:-
This 'Yajna' is proved, now, as a mean to attain (abundance of) animals:-
*पशवो वै बृहती पशुष्वेव प्रतितिष्ठति |९|*
यह छन्द पशुओं का रूप (ही) हैं| अन्य ब्राह्मण में भी कहा है कि पशुओं को बृहती छन्द से सम्बन्धित कहा जाता है बृहती छन्द ने शक्ति एवं वेग से जीत लिया'| इसलिए पशुओं के रूप में बृहती छन्द के सम्पन्न होने से यजमान पशुओं में हो प्रतिष्ठित होता है|
This metre is a characteristic of (abundance of) animals. It has been stated in another 'Brahmanam' also that,- 'Animals are stated to be related to metre of 'Brihati', as this metre won them with speed and strength'. Hence the performer of 'Yajna' gets firm support, with (abundance of) animals, with accomplishment of metre of 'Brihati' in the form of animals.
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