|| *ॐ* ||
" *वेदपरिचयः* "
---------------------------------------------------------------------------------------
संस्कृतसाहित्ये वेदानां स्थानं सर्वोपरि वर्तते । भारते धर्मव्यवस्था वेदायत्तैव । वेदो धर्मनिरूपणे स्वतन्त्रभावेन प्रमाणम् , स्मृत्यादयस्तु तन्मूलकतया । श्रुतिस्मृत्योर्विरोधे श्रुतिरेव गरीयसी । न केवलं धर्ममूलतयैव वेदाः समादृताः , अपितु विश्वस्मिन् सर्वप्राचीनग्रन्थतयाऽपि ।
प्राचीनानि धर्म - समाज - व्यवहार - प्रभृतीनि वस्तुजातानि बोधयितुं श्रुतय एव क्षमन्ते ।
प्रधानतया वेदो द्विविधः मन्त्ररूपो ब्राह्मणरूपश्च । मन्त्रसमुदाय एव संहिताशब्देन व्यवह्रतः । ब्राह्मणरूपो वेदभागस्तु संहिताभागस्य व्याख्यारूप एव । स चायं ब्राह्मणभागो यागरूपबोधकतया प्रथितः ।
ब्राह्मणग्रन्थोऽपि त्रिधा विभक्तो भवति --- *ब्राह्मणम्* , *आरण्यकम्* , *उपनिषदश्च*। यज्ञस्वरूपप्रतिपादको ब्राह्मणभागः । अरण्ये पठिताः यज्ञस्याध्यात्मिकं रूपं विवेचयन्तो वेदभागा आरण्यकानि । उपनिषदो ब्रह्मबोधिकाः मोक्षसाधनानि , अयमेव भागो वेदस्यान्तरूपतया वेदान्त इत्युच्यते । ब्राह्मणभागो गृहस्थानामुपयोगी , आरण्यकभागो वानप्रस्थमाश्रितानाम् , उपनिषदश्च सन्नयस्तानामुपयोगीत्यपि कथियितुं शक्यते ।
श्वः वेदशब्दार्थः ।
---------------------------------------------------------------------------------------
*卐卐ॐॐ卐卐*
---------------------------
डाॅ. वर्षा प्रकाश टोणगांवकर
पुणे / नागपुर महाराष्ट्र
-----------------------------------
🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁🍁
No comments:
Post a Comment