Wednesday, December 6, 2017

Learn sanskrit 1st day

सस्कृत वदतु दश दिवसे
प्रथम दिवसः
(१)मम नाम गोपाल्
भवतः/भवत्याः नाम किम् ?
२ सः बालकः/सा बालिका/तत् फलम् 
३ एषः बालकः/एषा बालिका /एतत् फलम्
४  एषः बालकः वा ?
    आम् ,एषः बालकः 
    न , एषः शिक्षकः
५  बालकः अस्ति 
    बालिका नास्ति
६  अत्र--रामः अत्र अस्ति 
     तत्र--शिक्षकः तत्र अस्ति
     कुत्र--नरेन्द्र महोदयः कुत्र अस्ति ?
    अन्यत्र--नरेन्द्र मोदी महोदयः अन्यत्र अस्ति ।
     सर्वत्र--वायुः सर्वत्र अस्ति ।
    एकत्र--बालकाः एकत्र सन्ति ।
७  षष्ठी विभक्ति--
     वालकस्य नाम रामः 
    दशरथस्य पुत्र रामचन्द्रः 
    सितायाः पतिः रामचन्द्रः
    सरस्वत्याः पतिः बह्मदेवः
८  बालकः गच्छति
    छात्रः आगच्छति 
    रामः पठति
  # भवान् गच्छतु
     भवान् खादतु
     भवती लिखतु
     भवती भोजनं करोतु
  # अहं गच्छामि
      अहं पठामि 
 ९  संख्या--१••••••२०
१०  समयः--
      ५•०० पञ्च वादनम्
      ५•१५ सपाद पञ्च वादनम्
      ५•३० सार्ध पञ्च वादनम्
      ५•४५ पादनो पञ्च वादनम्          
नियमानुसारम् अभ्यासं करोतु ।
संस्कृत वदतु दश दिवसे
द्वितीय दिवस
१  लिड़्गभेदज्ञापनम्
#  सः सुधाखण्डः
    सः चषकः
    सः चमषः
# सा कुञ्चिका
    सा ध्वनिमुद्रिका
    सा जलकुपी
# तद् फलम्
   तद् पुष्पम्
   तद् शिलाखण्डम्
२ वहुवचन 
# बालकः--बालकाः
    लेखकः--लेखकाः
   सैनिकः--सैनिकाः
# बालिका--बालिकाः
    लेखिका--लेखिकाः
    नायिका--नायिकाः
#  पुष्पम्--पुष्पाणि
     फलम्--फलानि
     मित्रम्--मित्राणि
३  ते के ?/ ताः काः ?/ तानि कानि ?
#  ते बालकाः/शिक्षकाः/नायकाः
# ताः बालिकाः/छात्राः/नायिकाः
# तानि फलानि/पुष्पाणि/मित्राणि
४  एते के ?/ एताः काः ?/एतानि  कानि ?
# एते शिक्षकाः/चषकाः/चमषाः
# एताः लेखन्यः/शाटिकाः/शिटिकाः
# एतानि परिचयपत्राणि/दन्तफेनकानि/स्नानफेनकानि
५ भवन्तः/भवत्यः/वयम्
# भवन्तः बालकाः/शिक्षकाः/राष्टसेवकाः
# भवत्यः नायिकाः/गायिकाः/पाचिकाः
# वयं राष्टसेवकाः/नायकाः/लेखकाः
६  सन्ति/कति ?
 # अत्र दश मृगाः सन्ति ।
    अत्र कति मृगाः सन्ति ?
   अत्र दश शिक्षकाः सन्ति ।
   अत्र कति शिक्षकाः सन्ति ?
७  सप्तमी विभक्ति ।
 #  हस्तः--हस्ते
     बिद्यालयः--बिद्यालये
     हस्ते कलमः अस्ति
# पेटिका--पेटिकायाम्
    खातिका--खातिकायाम्
    पेटिकायां धनं सन्ति ।
    खातिकायां कर्गजानि सन्ति
८  वासराणां नामानि
# सोमवासरः/मंगलवासरः/वुधवासरः/गुरूवासरः/शुक्रवासरः/शनिवासरः/रविवासरः 
९  अद्य/श्वः/परश्वः/प्रपरश्वः
 # अद्य--अद्य सोमवासरः
     श्वः--श्वः मंगलवासरः
     परश्वः-परश्वः वुधवासरः
     प्रपरश्वः--प्रपरश्वः गुरूवासरः
#  अद्य/ह्यः/परह्यः/प्रपरह्यः
     अद्य--अद्य सोमवासरः
     ह्यः--ह्यः रविवासरः
     परह्यः--परह्यः शनिवासरः
    प्रपरह्यः--प्रपरह्यः शुक्रवासरः
१० गच्छन्ति/गच्छन्तु/गच्छामः
# बालकाः गच्छन्ति/धावन्ति/ खादन्ति
#  भवन्तः पिवन्तु/लिखन्तु/आगच्छन्तु
# वयं क्रिडामः/पश्यामः/कुर्मः
११ शिष्टाचारः--नमस्ते/सुप्रभातम्/शुभरात्री/सुसायम्/सुमध्यानम्/क्षम्यताम्/चिन्तामास्तु
१२  प्रातः विधि--मुखप्रक्षालनम्/दन्तधावनम्/शौचम्/स्नानम्/देवपुजनम्/भोजनम्
१३  संख्याः--१•••••••५०
१४  समयः--
      ०५•०५--पञ्चाधिक पञ्चवादनम्
      ०५•१०--पञ्चाधिक दशवादनम्
      ०५•५५--पञ्चोन षड् वादनम्
      ०५•५०--दशोन षड् वादनम्
निर्देशानुसारम् अभ्यासं करोतु
संस्कृत वदतु दश दिवसे
तृतीय दिवस
१  द्वितीया विभक्ति 
    संस्कृतः--संस्कृतम्
    बिद्यालयः--बिद्यालयम्
    माला--मालाम्
# छात्रः संस्कृतं पठति।
   शिक्षकः बिद्यालयं गच्छति
  वालिका मालां धारयति
  सः घटीं पश्यति ।
२  पुरतः/पृष्ठतः/वामतः/दक्षिणतः/उपरि/अधः
  पुरतः--वालकस्य पुरतः कृष्णफलकम् अस्ति
  पृष्ठतः--वालकस्य पृष्ठतः आसन्दः अस्ति
  वामतः--वालकस्य वामतः वालिकाः सन्ति
  दक्षिणतः--वालकस्य दक्षिणतः द्वारम् अस्ति
  उपरि--वालकस्य उपरि छत्रम् अस्ति
  अधः--वालकस्य अधः भुमिः अस्ति
३ इतः/ततः/कुतः 
#  अहम् इतः ततः गच्छामि
     भवान् कुतः इतः आगच्छति ?
४ पञ्चमी विभक्ति 
# हस्तः--हस्ततः
   स्थालिका-स्थालिकातः
   जलकूपी--जलकूपीतः
  हस्ततः लेखनी पतति  
  स्थालिकातः ओदनं पतति 
  जलकूपीतः जलं पतति 
५  कथम्/सम्यक्
# गीतम् कथम् आसीत् ?
   गीतम् सम्यक् आसीत् ।
६  शीघ्रम्/मन्दम्/उच्चैः/शनैः
# शिघ्रम्--अश्वः शीघ्रं धावति ।
    मन्दम्--हस्तीः मन्दं चलति 
    उचैः--वालकः उचैः गायति ।
    शनैः-वालिका शनैः खादति 
७  चतुर्थी विभक्ति 
पठनः--पठनार्थम्
   जलकूपी--जलकुप्यार्थम्
   भोजनः--भोजनार्थम्
# वालकः पठनार्थं विद्यालयं गच्छति ।
   छात्रः भोजनार्थं भोजनालयं गच्छति ।
   जलकूप्यार्थं सः आपणं गच्छति ।
 ८  सप्तककारः
    किम्/कुत्र/कति/कदा/कुतः/कथम्/किमर्थम्
#  किम्--भवतः नाम किम् ?
     कुत्र--भवान् कुत्र तिष्ठति ?
     कति--अत्र कति छात्राः सन्ति ?
   कदा--भवान् कदा बिद्यालयं गच्छति ?
  कुतः--भवान् कुतः अत्र आगच्छति ?
  कथम्--गीतम् कथम् आसीत् ?
  किमर्थम्--भवान् किमर्थं संस्कृत पठति ?
९  भुतकाल
    पुलिंग
    गच्छति--गतवान्
    लिखति--लिखितवान्
    पठति--पठितवान्
#  वालकः गच्छति --वालकः गतवान्
    छात्र लिखति--छात्रः लिखितवान्
    सः पठति--सः पठितवान्
    स्री लिंग
    गच्छति--गतवती
    लिखति--लिखितवती
    पठति--पठितवती
  वालिका गच्छति--वालिका गतवती
   सा लिखति--सा लिखितवती
   सीता पठति--सीता पठितवती
१० अपि/अहं न जानामि
# अपि-- अहं पठामि , मम मित्रम् अपि पठति 
 #  अहं न जानामि--सः कथं  संस्कृत पठति अहं न जानामि
११  संख्या १•••••••१००
१२ समयः--
     ०५•२०--विशांधिक पञ्चवादनम्
     ०५•२५--पञ्चविशांधिक पञ्चवादनम्
     ०५•४०--विशंति न्युन षड्वादनम्
     ०५•३५--पञ्च विशंति न्युन षड्वादनम्
संस्कृतं वदतु दश दिवसे
     चतुर्थ दिवस
(१) अस्ति/नास्ति     
      बालकः अस्ति/माला अस्ति/फलम् अस्ति 
      शिक्षकः अस्ति/सिता अस्ति/पुष्पम् अस्ति 
(२)  मम/भवतः/भवत्याः
      मम नासिका/पुस्तकम्/कलमः
     भवतः चमषः/स्यूतः/नेत्रम्
     भवत्याः छत्रम्/जलकुपी/पादकोषः
(३)  आवश्यकम्/स्वीकरोतु/ मास्तु/पर्याप्तम्/धन्यवादः/स्वागतम्
     रामः--किम् आवश्यकम् ?
     श्यामः--जलम् आवश्यकम् 
     रामः--स्वीकरोतु 
     श्यामः--मास्तु , मास्तु पर्याप्तम् । 
     श्यामः--धन्यवादः
     रामः--स्वागतम् ।
(४) शिष्टाचारः/प्रातर्विधि
      रामः--नमोनमः ,सुप्रभातम्
      श्यामः--नमस्ते , सुप्रभातम् । भवान् दन्तधावनं कृतवान् ?
      रामः--आम् ,अहं कृतवान् 
(५)  च/अतः/एव/इति
     च--रामः सीता च वनम् गतवान् ।
    अतः--परीक्षा अस्ति अतः अहं पठामि ।
     एव-- त्वमेव मम माता ।
     इति--दशरथः इति राजा आसीत् ।
(६) यदि/तर्हि
       यदि/तर्हि--यदि भवान् संस्कृत पठितुम् इच्छन्ति तर्हि पठतु ।
(७)  यथा/तथा
     यथा/तथा--यथा भवान् गायति तथा अहं न गायामि ।
(८)  क्रियापदानाम् परिवर्तनं अभ्यास      
      गच्छति--गतवान्--गतवती
      लिखति--लिखितवान्--लिखितवती
      पिवति--पितवान्--पितवती
      रामः गच्छति/रामः गतवान्/सीता गतवती
     वालकः खादति/वालकः खादितवान्/वालिका खादितवती
     सः क्रीडति/सः क्रीडितवान्/सा क्रीडितवती
(१०)  अद्य आरभ्य        
         अद्य आथभ्य अहं संस्कृतं पठिष्यामि ।
(११)  आसीत्/आसन्/आस्म        
         आसीत्--भवान् कुत्र आसीत् ।
         आसन्--ते कुत्र आसन् ?
         आस्म--वयं सर्वे अपि गतवन्तः आस्म 
☆  करोति--कुर्वन्ति/करोमि--कुर्मः
       करोति--सः कार्यं करोति
       कुर्वन्ति--ते कार्यं कुर्वन्ति 
       करोमि--अहं कार्यं करोमि
       कुर्मः--वयं कार्यं कुर्मः
☆ ददाति--ददति/ददामि--दद्मः
    ददाति--सः भिक्षुकाय भिक्षां ददाति ।
    ददति--ते भिक्षुकाय भिक्षां ददति  
    ददामि--अहं वालकाय अन्नं ददामि
    दद्म--वयं छात्राय विद्यां दद्मः 
       पञ्चम दिवस
(१)  तृतीया विभक्ति 
       कन्दुकः--कन्दुकेन/सः--तेन/भवान्-भवता
     वालकः कन्दुकेन क्रीडति
     जनाः लोकयानेन गच्छन्ति 
     लता--लतया/लेखनी--लेखन्या/
   भवती भवत्या
     लतया ग्रामः गम्यते 
     वालिका लेखन्या लिखति    
(२)   सह/विना
    सह--रामेण सह सीता वनम् अगच्छत् ।
     विना--जलेन विना मिनः न जीवति ।
(४) अद्यतन/श्वस्तन/ह्यस्तन
    अद्यतन--अद्यतन भोजनं कथम् आसीत् ?
    ह्यस्तन--श्वस्तन पश्नपत्रिका सरला आसीत् ?
    श्वस्तन--श्वस्तन गमनार्थं भवान् प्रस्तुतं वा ?
(५)  गत/आगामी
      गत--गत वुधवासरे शिविरं समाप्तम् अभवत् ।
     आगामि--आगामी सप्ताहे निर्वाचन भविष्यति ।
(६)  यदा/तदा--यदा वृष्टिं भविष्यति तदा छत्रम् उद्घाटयतु ।
(७)  स्म
      रामः वने भमति स्म
      वालकः प्रान्ते कीडति स्म
      अध्यापिका मम प्रशंसा करोति स्म 
(८)  अभवत्--अद्य वृष्टि अभवत् 
(९)  क्त्वा--       
        सः बिद्यालयं गत्वा पाठं पठति 
        सा चलचित्रं दृष्टा आगच्छति
        सः भोजनं कृत्वा गृहं गच्छति 
संस्कृतं वदतु दश दिवसे 
    षष्ठदिनम्  
 (१)  पुरातनम्/नूतनम्      
        तद् गृहं पुरातनं गृहम्
        संस्कृतं एका पुरातनि भाषा 
          तद् यानं नूतनं यानम्
          सा शिक्षिका नूतना शिक्षिका
(२)    वहु/किञ्चित् 
         वहु--तत्र वहु वालकाः सन्ति
          किञ्चत्--किञ्चत् ओदनम् आवश्यकम्
(३)    दीर्घः/हस्वः 
          तत् दीर्घं यानम्
          एतत् हस्वं पुस्तकम्   
(४)     उन्नतः/वामनः    
         अमिताभ् वच्चनः उन्नतः नायकः
        भवान् वामनः शिक्षकः
(५)   स्थूलः/कृशः
        सः स्थूलः वालकः
        सः कृशः शिक्षकः
(६)   इदृशः/तादृशः/किदृशः 
        इदृशः--इदृशः स्यूतः आवश्यकः
       तादृशः--तादृशः शिविरम् आवश्यकम् 
       किदृशः--किदृशः शिक्षकः आवश्यकः ?
(७)   तुमुन्
       सः पठितुं बिद्यालयं गच्छति 
       सा लिखितुं लेखनी आनितवती
(८)   किन्तु     
       अहं गतवान् किन्तु सा न आगतवती
(९)    निश्चयेन 
       अहं निश्ययेन एतत् कार्यं करिष्यामि
(१०)   प्रायशः/वहुशः  
         प्रायशः--भारते प्रायशः जनाः संस्कृतं न.                      जानन्ति ।
         वहुशः--भारते वहुशः जनाः मूढाः 
(११)   अपेक्षया 
          वालिकाः अपेक्षया वालकाः उन्नताः
(१२)   खलु/किल
         खलु--भवतः नाम राहुल खलु ?
          किल--भवत्या नाम भूमी किल ?
(१३)  इव
     रामः इव श्यामः न पठति 
(१४)  विशेषणविशेष्यभावस्य प्रयोग
     उन्नतः वालकः
     उन्नता वालिका
      उन्नतं गृहम् 
संस्कृतं वदतु दश दिवसे
सप्तम दिवसः
(१)  विशेषणविशेष्ययोः समान विभक्तित्वं पाठनियम्
       उत्तमं वालकम्/चतुरं शिक्षकम्/सुन्दरं नायकम्
       उत्तमेन बालकेन/चतुरेण शिक्षकेण/सुन्दरेण नायकेन    
       उतमस्य नायकस्य/चतुरस्य शिक्षकस्य/सुन्दरस्य नायकस्य
      उत्तमां बालिकाम्/उत्तमया बालिकया/उत्तमाया बालिकायाः 
      उतमं फलम्/ऊत्तमेन फलेन/त्तमस्य फलस्य
(२)  क्त्वा तुमुन परिवर्तनम्   
      क्त्वा-- रामः विद्यालयं गत्वा पाठं पठति
       तुमुन्--रामः पाठं पठितुं बिद्यालयं गच्छति  
(३)  वर्हिः/अन्तः
     वर्हिः--विद्यालयस्य वर्हिः उद्यानम् अस्ति 
     अन्तः--विद्यालयस्य अन्तः प्रकोष्ठ अस्ति 
(४)  रिक्तम्/पूर्ण्णम्
       रिक्तम्--प्रकोष्टं रिक्तम् अस्ति
      पूर्ण्णम्--विद्यालयं पुर्ण्णम् अस्ति 
(५)  इतोऽपि--इतोऽपि जलम् आवश्यकम् ?
(६)    इत्युक्ते--गोलाप नगरीम् इत्युक्ते जयपुरम् 
(७)   अन्ते--मन्दिरस्य अन्ते द्वारम् अस्ति 
(८)  चेत्/नो चेत्
      चेत्--धनम् अस्ति चेत् दानं करोमि
             जलम् अस्ति चेत् वस्त्रं प्रक्षालयतु
     नो चेत्--अवखाशः अस्ति चेत् गृहं आगच्छतु नो चेत् मास्तु 
             भवान् तत्र समये गच्छति चेत् यानं लभ्यते नो चेत् न लभ्यते 
संस्कृतं वदतु दश दिवसे
अष्टम दिवसः
(१) अतः/ततः
अतः--अद्य गणेशोत्सवः अतः विद्यालयस्य विरामः अस्ति 
यतः--विद्यालयस्य विरामः अस्ति यतः अद्य गणेशोत्सवः
(२) यद्यापि/तथापि-- यद्यापि सः बुद्धिमानः तथापि परिक्षायाम् अनुत्तीर्णः ।
(३) यत्/तत--मम समीपे यत् पुस्तकम् अस्ति तत् अन्यत्र नास्ति
(४) यः/सः--या/सा
यः/सः--यःपाठयति सः शिक्षकः
यः गायति सः मम मातुलः
या/सा--या चिकित्यां करोति सा बैद्या
या पाचयति सा मम माता
(५) यत्र/तत्र--यत्र शर्करा भवति तत्र पिपीलिका आगच्छन्ति
(६) कति/कियत्
कति--तत्र कति जनाः सन्ति ?
सरोवरे कति हंसाः सन्ति ?
कियत्--सरोवरे कियत् जलम् अस्ति ?
सरोवरस्य गभीरता कियत् स्यात् ?
(७) यावत्/तावत् --सः यावत् वदति तावत् न करोति ।
(८) एकः/एका/एकम् लिंगभेदज्ञापनियः
एकः बालकः/एका बालिका/एकं वालकं
बालकद्वयम्/बालिकाद्वयम्/फलद्वयम्
त्रयः बालकाः/तिस्त्रः बालिकाः/त्रीणि फलानि
चत्वारः बालकाः/चतस्त्र बालिकाः/चत्वारि फलानि 
पञ्च बालकाः/पञ्च बालिकाः/पञ्च फलानि
नवम् दिवसम् -
(१) चित्--कदाचित् अहं प्रेक्षालयं गतवान् आसन् ।
      कश्चित् विदुशकः आसीत् ।
 (२) द्वयम्--बालक द्वयं गच्छन्ति 
(३) अर्थम्-- अहं पठनार्थं विद्यालयं गच्छामि 
(४)  समयः--
१•००\१•०५\१•१०\१•१५\१•२०\१•२५\१•३०\१•३५\१•४०\१•४५\१•५०\१•५५
(५) संख्या--१•••••१०००
(६) वासरः--पुनःस्मारणम्
(७) सर्वाणि विषयाणि पुनरभ्यासः
संस्कृतं वदतु दश दिवसे 
        दशमदिवसम्
(१) भोजनसम्बन्धि शब्दाः
     ओदनम्/सूपः/व्यजनम्/शाकः/चिपिटकम्/विस्किटम्
(२)  बन्धुवाचक शब्दाः 
       मातुलः-मातुः भ्राता/मातुलानी-मातुलस्य पत्नी/भागिनेयः-भगिन्याः पुत्रः/भागिनेयी-भगिन्या पुत्री /ननान्दु-पत्युः भगिनी/पितृव्यः-पितुः भ्राता/श्यालः-पत्न्याः भ्राता/देवरः-पत्युः भ्राता/ आवुत्तः-भगिन्याः पतिः 
(३) रुचयः/स्वादः
      लवणम्--लवणस्य रुचिः लवणः
      शर्करा--शाकरयाः स्वादं मधुरम्
(४)  वाहनानां नामानि
       लोकयानम् / शकटयानम् / रेलयानम्
(५)  वेशभूषाणां नामानि 
      युतकम्/उरकम्/अंगवस्त्रम् /मुद्रिका 
(६)  प्राणीनां नामानि 
      व्याघ्रः/मृगः/शृगालः/काकः/भल्लुकः
(७)   वालकः--मम  नाम सुनीलः । अहं छात्रः । बह्मपुर बिश्वबिद्यालये पठामि ।

No comments:

Post a Comment